Téli vitaminpótlás – mit egyél, hogy elkerüld a téli vitaminhiányt?

A téli hónapokban nagyon fontos, hogy az immunrendszerünk ellenálló legyen, így szükség van az alapvető vitaminok pótlására.
Az alábbi cikkben az immunrendszer megfelelő működéséhez szükséges vitaminok pótlásának lehetőségeiről olvashatsz.

Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, a szervezet természetes ölősejtjeinek csúcsformában kell lenniük. Az ölősejtek megkeresik a vírusfertőzött sejteket, megölik és semlegesítik őket. Az ölősejtek gyorsan azonosítják és megsemmisítik a baktériumokat és a vírusok.

Bár sportolókén különösen fontos a kiegyensúlyozott étrend, ez fokozottan igaz a téli hónapokban.

Olyan ételeket válasszunk, amelyeknek magas az antioxidáns tartalma, mint például narancsot, kivit, brokkolit, sárgarépát és káposztát. Az antioxidáns vitaminok (az A, C és E vitamin) segíthetnek lendületbe hozni az immunrendszert, és csökkentik súlyos betegségek kialakulásának kockázatát.

Talán mondani sem kell, hogy a napi gyümölcsfogyasztás mellett hasznos rászokni a nyers zöldségekre is. Tudvalévő, hogy a főtt zöldségek a hőkezelés során vitamintartalmuk javát elveszítik.

Mindemellett a multivitaminok fogyasztása is fedezi az antioxidáns vitaminszükségletet. A vitaminok túladagolása azonban többet árt, mint használ, így tartsuk be a napi adagra vonatkozó előírásokat, illetve konzultáljunk orvosunkkal, hogy milyen terméket ajánl.

A zöld leveles zöldségek és a gyümölcsök mellett még számos élelmiszer tartalmaz vitaminokat. A rizs, burgonya, sütőtök és a teljes kiőrlésű pékáru csak néhány példa a vitaminban gazdag ételekre. A dióból, mandulából, mogyorókból és aszalt gyümöcsökből álló mixek is kiváló vitaminforrások, ráadásul az aszalt gyümölcsök cukortartalma miatt jó kis energiabombák is. Tehát edzés előtt pár marékkal érdemes belőle elmajszolni, de az esti nasi már inkább ne ez legyen.

A vitaminszükségletünket táplálékból fedezzük, a D-vitamint azonban a szervezet állítja elő napfényből. Télen kevesebb időt töltünk szabad levegőn, a napsütéses órák száma is kevesebb, ezért ilyenkor oda kell figyelnünk arra, hogy a szervezet D-vitamin igényét kielégítsük. D-vitaminhoz tejtermékekből, olajos halakból, margarinból és tojásból juthatunk hozzá. Sokan gondolják, hogy a szolárium is alkalmas a D-vitamin pótlására, ez azonban sajnos nem igaz. A D-vitamint az UV-B sugarak hatására termeli a szervezetünk, a szoli viszont döntően UV-A sugarakat tartalmaz. Hangulatjavítónak egyszer-egyszer jó lehet egy kis “napozás” a téli időszakban, de ne vigyük túlzásba!

Évszaktól függetlenül fontos, hogy megfelelő mennyiségű vitaminhoz juttassuk a szervezetünket, hogy az immunrendszerünk tökéletesen működjön. Télen azonban a gyakori vírusfertőzések próbára teszik szervezetünket, ezért fontos, hogy miél inkább törekedjünk a változatos és kiegyensúlyozott étrendre.

forrás: www.vitaminhiany-vitamin.hu

Did you like this? Share it!